יום ראשון, 12 באוקטובר 2014

שישה טיפים שעוזרים לעבור את החגים בשלום

ה"חגים" של  חודשי תשרי וניסן הם חגים משפחתיים שמביאים שמחה ואהבה, אבל עלולים כפי שהכוכבים אומרים, להיות זמן מועד לפורענות. ואם הכוכבים לא אומרים, הרי שהניסיון שצברנו אנו הפנסיונריות, מעיד על כך שמריבות המשפחתיות עלולות לפרוץ במועדים הללו.
אז איך עוברים את החגים בלי לעלות על מוקשים?
טיפ מספר אחד- לעבור בשלום את הרף של מי מגיע ואצל מי מתארחים.
אני נעזרת בפלאי הטכנולוגיה ושולחת לבני המשפחה את מועד הארוחה באירוע שנפתח בפייסבוק. בחלק הראשון אני נותנת פרטים ותיאור האירוע ובהמשך אני מבקשת אישור.
טיפ מספר שנים- שינויים ברשימת האורחים זה חלק מהיופי.
שימו לב רשימת המוזמנים נערכת שלושה חודשים מראש כי זה הזמן הדרוש למשא ומתן מי מגיע איך מתי כמה ולמה.
בכל ארוחת חג אנו משתדלים ופתוחים לאירוח אנשים גם מחוץ לחוג המשפחתי והאירוח מוסיף ניחוח של ענין, קבלה ונתינה. 
הכי חשוב להיות מוכנים נפשית לכל השינויים הצפויים: "אנחנו השנה נוסעים ל...." או שעתיים לפני הארוחה " אנחנו באים בהרכב מלא של אחד עשרה איש".
הכל בסדר מוסיפים מים למרק וחותכים את השניצלים לשנים. העיקר לקחת את הכל בפרופורציה כי בעוד שנה החגים שוב מגיעים.
טיפ מספר שלוש- סידור שולחן כי האכילה מתחילה עם העיניים.
האמת היא שאני בשלנית בינונית ומטה אבל השולחן נראה עשר. מפה לבנה או צבעונית, סידורי פרחים ( דודה טובה האלופה תמיד מביאה), נרות וכיפות, מסמני מקום שמשתנים כל פעם, מפיות מגוונות, יין וחלות....כל אלה יוצרים את האווירה החגיגית שמשדרת כמה טוב שהגעתי הביתה לחגוג את החג.
טיפ מספר שלוש- דקה למחשבה על סידור הישיבה סביב השולחן.
ארוחת חג סביב שולחן אורכת לפחות שעתיים וחשוב להושיב את המוזמנים באופן שתתפתח שיחה ולא רק בליסה. אני מקפידה להושיב את הילדים יחד עם ההורים כדי שלא תעלם תחושת גרעין המשפחה ומצד שני בצדדים או ממול יושבים בני שיחה כדי שלבוגרים יהיו בני שיח. ואיך יודעים איפה יושבים?

לפני כל צלחת מונח מראה מקום עם שם האורח. אותם מראי המקום מתחלפים כל ארוחה והם נכתבים בתשומת לב ובאהבה רבה. 
באחת הסדנאות של ד"ר אורה ארבל התפתחה שיחה על מראי המקום ונאמר שזה מעיד על עודף רצון לשליטה ויש לתת מרחב לאנשים למצוא את מקום הישיבה לבד. ניסיתי ארוחה ללא מראי מקום.
מסקנה: בקבוצה של עשרים וארבעה אורחים ויותר שלב מציאת מקום ישיבה בעייתי, נוצרים מצבים של אי נעימות, ורצוי להמעיט ולהימנע ממוקשים בעת מועד וחג. 
טיפ מספר ארבע - תכנים משפחתיים לפני הארוחה.
ראש השבט בתחילת כל ארוחה מסכם את האירועים המשפחתיים שהתרחשו מאז המפגש האחרון ומציין את הבולטים שבהם. תעודות, גביעים ומדליות מוענקים לבני המשפחה קטנים וגדולים כאחד.
השנה נבחרה הבלוגריסטית  כאשת השנה המשפחתית.
טיפ מספר חמש - תכנים לציון החג והמועד
מעבר לקידוש על היין וברכת המזון נערכת פעילות מהירה שבה שותפים כל בני המשפחה המסבים לשולחן החג. השנה לדוגמה על גבי תפוח העץ שהיווה מראה מקום רשם כל אחד ברכה אישית שאותה הוא מקווה להגשים השנה. את מכלול תפוחי הברכה אספנו לשרשרת ברכות שאותה תלינו בגג הגזיבו  בכניסה לבית. 
טיפ מספר שש - חלוקת נטל והכי חשוב לא מביאים מתנות
במשפחה שלנו יודעים שלכל אחד יש תפקיד. הכלה הילית על הקינוחים, סער על היין, דודה שושי על הכבד הקצוץ, הצלעיות ועוגת התפוז, הבת יונית על הצלי והאורז, דודה טובה על סלט החסה והבת הרופאה על השמחה. בתום הארוחה יוצאים מהר הכלים החד פעמיים וכולם אוספים משאריות הארוחה אספקה להמשך השבוע.
ראש השבט מוציא מייל קבוע לפני כל ארוחה ובה הוא מציין שאין להביא מתנות. אנחנו לא צריכים וזה מוריד לחץ מהאורחים.
זה מזכיר לי בדיחה שקראתי לא מזמן. הביאו מתנה נחמדה לאימא מבוגרת והיא אומרת: "אתם יודעים שאני כבר לא מתארחת אז למי אני יכולה להעביר את המתנה?"
 אז גזרו את הטיפים לארוחות החג הבאות,
והעיקר שתהא לנו שנת ברכה, שנת שלום,
שנה שבה יתגשמו כל איחולינו 
ונזכה לשמחות ארוחות ואהבות.

4 תגובות:

  1. ארוחה משפחתית עם הפנסיונרית הגאה כחוויה מתקנת, כל טיפ מדוייק ואמיתי.

    השבמחק
  2. ודודה אלה המיתולוגית שלנו היתה אומרת "תביאו לי מתנות שטוחות... שיהיה להן מקום בארון... פוסט נכון. הכי חשוב להוריד לחץ, זה הרי אמור להיות כיף

    השבמחק
  3. יפה מאוד.
    (יש פעמיים את המספר שלוש,זה צריך להיות 6 טיפים לעבור את החגים)

    השבמחק
  4. חודש תשרי וניסן.... אלול זה לפני וסיוון זה אחרי החגים.

    השבמחק

אשמח לקרוא מה דעתכם על פוסט זה