יום רביעי, 9 באפריל 2014

והגדת לבנך ולא רק בליל הסדר אלא גם במתנות לב

בעוד מספר ימים נשב סביב שולחן הסדר ונקיים מצוות והגדת לבנך.
המשפחה יושבת וקוראת את סיפור היציאה ממצרים כדי שהדור הצעיר ידע, יזכור ויעביר מדור לדור.

שאלת המסירה הבין דורית מתחברת אצלי להעברה אחרת, העברה של כלים, מיומנויות, רגשות ערכים ומסורת משפחתית.

כאשר ראיתי את הפוסט של גילי נפל לי האסימון והבנתי איך נסביר את האמירה  והגדת לבנך  בשולחן הסדר שלנו. 
גילי מקבוצת הבנות השוות באזור ביקשה לדעת אילו מתנות לב אפשר לתת לנערה בת 12.
הפוסט יצר גלים ברשת והתפתח דיון מדהים שרבות מהשוות ביקשו לתעד אותו.
תחילה עלו הצעות מרגשות  למתנות לב כמו:
פלסטלינה כהדמיה לגמישות, שוקולד לחיים מתוקים, משקפים ורודים כדי לראות את הטוב בכל דבר, קליעה למטרה כדי שנדע להציב מטרות בחיים.

וההצעות הלכו וזרמו, מהתחום הפרקטי הגיע הרעיון לתת פלפון כדי שלא  נשכח לחזור הביתה, את המצפן נוסיף כדי שנמצא את הכיוון בחיים, השנורקל - שלא נפחד מהמעמקים, ספר הבדיחות שיהיה בשלוף אם ניתקע, החכה - כדי שנוכל  לדוג מבין היש את העיקר, המסננת -כדי שנדע לסנן את המיותר וסרגל קנה המידה - לשם הדגשת הפרופורציה בחיים.

עצות מעולם הרגש הביאו את הטישו - כי זה לגיטימי לבכות, ניר דבק - שמאחה לב שבור, סיכת בטחון - לאיחוי דברים שנפרדו, נעלים - לפיתוח האמפתיה וכדי ללכת בנעלי האחר כדי לחוות מה הוא מרגיש, 
קונכייה -  כדי להקשיב לרגשות ולא נשכח את הנצנצים  - שיש לפזר במקרה הצורך ביום שחור.




אני אהבתי את הרוגטקה - שברגעים בהם אתה מרגיש שדברים הולכים  אחורה  הם בסך הכל מתיחה קלה שנועדה להעיף אותך קילומטרים קדימה.

גם הכדור  - מאפשר משחק, גלגול, זריקה ותפיסה, קליעה למטרה והעיקר להיות יצירתי באמצעותו, אחת מהשוות הציעה שעון מעורר -  כי כדי להגשים חלום צריך להתעורר, ושתי חמסות -  המציינות שבעשר אצבעות הכל ניתן לבנות.
 מישהי הביאה מפתח - שפותח כל דלת, ואחרת הביאה עוגיה שרופה -  כדי להזכיר לנו שלא הכל מושלם בחיים.

השקל - מסמל את שיקול הדעת וחצי כוס מלאה- חשובה לראיית העולם באופטימיות זהירה.
הקלידסקופ -  מזכיר שיש למצוא זוויות וגוונים רבים ומשתנים,
מסגרת - כדי שנדע להסתדר במסגרות אבל גם לצאת בעת הצורך.



אני אהבתי את הנוצה - המגביהה עוף ומדגדגת את כפות הרגלים, וגם את מקל המטאטא  - ואין צורך בפירוט......
בתרמיל של החיים נשים טלק - לרכות וברזל - לנחישות, פלסטר - ללב כואב ולק -  אם צריך לשלוף ציפורניים, צמר גפן - לרכך את הנפילות בחיים ומסמר עקום  - כדי לא להיקבע על דבר אחד, משפך - להשקות ולטפח רעיונות חכמים,ולא נשכח  נר קטן -  שגם את החושך הכי גדול מצליח להאיר, ולבסוף חתיכת רשת -  כדי לזכור שיש מי שיתפוס אותך אם תיפול.


l

ואם בפסח מדובר הרי ששרשרת וחרוזים - מסמלים את שרשרת הדורות ופיסת חבל עם קשר - המעידים  על החשיבות בשמירת הקשרים המשפחתיים ונוסיף קופסה -  לשמירת הזיכרונות, וחותמת - שמעידה כי האדם משאיר חותמו בעולם, ותבלינים -  כדי לתבל את החיים וצבעים -  כדי לצבוע את העולם, ודף לבן וחלק -  כי הכל פתוח בפני האדם, וטיפקס -  כי לפעמים רוצים להתחיל מחדש, ולבסוף בלון -  כדי שנדע לעוף  גבוה ולחלום ואנחנו כאן למטה ניקח את המצלמה וננציח רגעים נפלאים למזכרת.

אין מה להוסיף הבנות השוות גדולות מכולם. ועכשיו נותר רק להכין את השקיות "והגדת לבנך" עם חפצים שונים שיזכירו ויטמיעו את הערכים.
ולסיום נברך אביב פורח וחג שמח.






3 תגובות:

אשמח לקרוא מה דעתכם על פוסט זה