יום שלישי, 20 במאי 2014

10 עובדות שלמדתי בטיול המאורגן לנד'רלאנדס.

עובדה מספר 1 -  השם הרשמי של הולנד הוא נד'רלאנדס (מדינות השפלה) והשם הולנד תופס רק שני מחוזות מתוך ה-13 המחוזות שהתאחדו למדינה אחת. במחוזות צפון  הולנד ודרום הולנד שוכנות שלוש ערים חשובות: אמסטרדם, רוטרדאם ודן האך, כמו שקטי גיסתי אומרת אבל במחוזותינו אומרים העיר האג.

עובדה מספר 2 - על השאלה מהי הבירה של הולנד עונים ההולנדים: "הבירה היא אמסטרדם אבל בהאג יושבים הממשלה, הפרלמנט וכל המוסדות הרשמיים". האג היא שילוב של בנינים עם קסם מלכותי וגורדי שחקים. אין ספור פעמים ביקרתי בהולנד אבל רק בטיול המאורגן הגעתי וראיתי את יופייה של העיר.

עובדה מספר 3 -  באמסטרדם מאחורי רחוב הקניות ההומה נמצאים בית היתומים ובית היתומות, כנסיה קתולית צנועה ומולה ניצבת כנסיה פרוטסטנטית הדורה.
אילו הם עקבות הסכסוך הדתי המר שהתחולל במאה ה-17 בין ספרד הקתולית ששלטה בהולנד לבין אנשי פלנדריה הפרוטסטנטים ובראשם יוהן השתקן.

עברנו בין בתי מגורים של נזירות שטיפלו בחולים. כיום משמרים את אופי המקום והוא מיועד למגורי נשים בלבד. יצאנו דרך שער שנסגר לתנועת גברים בשעה 1700 בדיוק וחזרנו להמולה של רחוב הקניות.

עובדה מספר 4 - כשהולכים בהולנד בערים או בכפרים צריכים להיזהר מפני נפילה למי התעלות. בימי הביניים כמעט מחצית מאדמת הולנד הייתה שקועה במים. נתחים רבים מהים יובשו והעם ההולנדי נאבק באופן מתמיד עם הים, ההצפות והשיטפונות גבו בשנת 1953 1,800 קורבנות, ובשנת 1995 פונו 200,000 איש מאזורים שהוצפו.

עובדה מספר 5 - לא לשכוח לבקר מוזיאונים ועדיף בקטנים ולא ידועים. בהארלם נכנסנו למוזיאון בבית של משפחת שענים TEN BOOM FAMILY. המשפחה נודעה כנותנת מקלט ליהודים וללוחמי המחתרת בימי מלחמת העולם השנייה. ביקור של שעתיים, שמיעת הסיפור המרגש, התרשמות מהמקלט בתוך חדר השינה. זה סיפורה של חסידת אומות העולם שהמשיכה את מעשי החסד לאחר המלחמה .

בפנורמה מסדאך נמצא ציור פנורמי מהמאה ה-19, ציור של 120 מטר
ב- 360 מעלות. הציור הקבוצתי של מסדאך, אשתו סינטיה וקבוצת הציירים באסכולת האג, מתאר את  כפר הדייגים סכיפיניגן ובנוי על אשליה של דיונות וים.

עובדה מספר 6 - בטיול מאורגן יש זמן חופשי ואותו צריך לנצל לשתיית קפה בחברותא נעימה.

עובדה מספר 7 - בהולנד יש הרבה מאוד זוגות אופנים. כאשר חוצים את הכביש חייבים להתחשב בעובדה שמלבד כלי הרכב יש מסלול מיוחד לאופניים וחוסר זהירות מביא למצבים לא נעימים.

עובדה מספר 8 - אופן מדידת אחוזי השומן בגבינות הצהובות בהולנד שונה מאופן המדידה בישראל ולכן יש הבדלים גדולים באחוזים. להגיע להולנד ולא לטעום מהגבינות הצהובות בשוק האיכרים?

עובדה מספר 9 - לבורסת הפרחים הגענו בעבר הרחוק אבל הגענו באיחור, הפעם המארגנים דאגו שנגיע בזמן. נכנסנו והתרשמנו מיופי הפרחים ושילוב הטכנולוגיה .....שווה ביקור.

עובדה מספר 10 - להתהלך בכפרים בין הבתים זה כמו להיכנס לספר של הום סטיילינג.....

לסיכום -
טיול מאורגן מצליח אם החברותא נעימה, המדריכים בעלי ידע, המסלול מעניין ומזג האוויר נעים.
זה לא פשוט להשתלב בין ארבעים איש
עם רצונות ולוחות זמנים שונים,
העיקר לקחת את הזמן בניחותא,ליהנות מהאווירה, מהתרבות ומהמאכלים המקומיים. לחיים!!!!